BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

PMR 2010


I made this widget at MyFlashFetish.com.

abi wa umi

abi wa umi

my braders and a sister

my braders and a sister

Sesungguhnya agama islam itu indah...=>

Saturday, December 12, 2009

Nostalgia lama berulang kembali

Sks1 2006 - 5 Berlian

2007 - 6 Mutiara (Kls plg mncabar)

SMKA Maahad Hamidiah 2008-1 Ali (kls ke-4 dan plg bes bg ak)

2009 - 2 Abu Bakar (challenge kuat giler)

2009 - PRS

Thursday, December 10, 2009

99 langkah menuju kpd kesempurnaan iman

1. Bersyukur apabila mendapat nikmat
2. Sabar apabila mendapat kesulitan
3. Tawakal apabila mempunyai rencana/program
4. Ikhlas dalam segala amal perbuatan
5. Jangan membiarkan hati larut dalam kesedihan
6. Jangan menyesal atas sesuatu kegagalan
7. Jangan putus asa dalam menghadapi kesulitan
8. Jangan usil dengan kekayaan orang
9. Jangan hasad dan iri atas kejayaan orang
10. Jangan sombong jikalau memperolehi kejayaan

11. Jangan tamak kepada harta
12. Jangan terlalu bercita-cita akan sesuatu kedudukan
13. Jangan hancur karena kezaliman
14. Jangan goyah kerana fitnah
15. Jangan mempunyai keinginan terlalu tinggi yang melebihi kemampuan diri
16. Jangan campuri harta dengan harta yang haram
17. Jangan sakiti ayah dan ibu
18. Jangan usir orang yang meminta-minta
19. Jangan sakiti anak yatim
20. Jauhkan diri dari dosa-dosa yang besar

21. Jangan membiasakan diri melakukan dosa-dosa kecil
22. Banyak berkunjung ke rumah Allah (masjid)
23. Lakukan solat dengan ikhlas dan khusyuk
24. Lakukan solat fardhu di awal waktu, berjemaah di masjid
25. Biasakan diri dengan solat malam
26. Perbanyakkan zikir dan doa kepada Allah
27. Lakukan puasa wajib dan puasa sunat
28. Sayangi dan santuni fakir miskin
29. Jangan ada rasa takut kecuali hanya kepada Allah
30. Jangan marah berlebih-lebihan

31. Cintailah seseorang dengan tidak berlebih-lebihan
32. Bersatulah kerana Allah dan berpisahlah kerana Allah
33. Berlatihlah mengkonsentrasikan fikiran
34. Penuhi janji apabila telah diikrarkan dan mintalah maaf apabila kerana sesuatu sebab tidak dapat dipenuhi
35. Jangan mempunyai musuh, kecuali dengan iblis/syaitan
36. Jangan percaya ramalan manusia
37. Jangan terlampau takut miskin
38. Hormatilah setiap orang
39. Jangan terlampau takut kepada manusia
40. Jangan sombong, takabbur dan besar kepala

41. Berlakulah adil dalam segala urusan
42. Biasakan istighfar dan taubat kepada Allah
44. Hiasi rumah dengan bacaan Al-Quran
45. Perbanyakkan silaturrahim
46. Tutup aurat sesuai dengan petunjuk Islam
47. Bicaralah secukupnya
48. Beristeri/bersuami kalau sudah siap segala-galanya
49. Hargai waktu, disiplinkan diri mengurus waktu dan manfaatkan waktu
50. Biasakan hidup bersih, tertib dan teratur

51. Jauhkan diri dari penyakit-penyakit batin
52. Sediakan waktu untuk santai dengan keluarga
53. Makanlah secukupnya, tidak berkurangan dan tidak berlebihan
54. Hormatilah kepada guru dan ulama
55. Sering-sering berselawat kepada nabi
56. Cintai keluarga Nabi saw
57. Jangan terlalu banyak hutang
58. Jangan terlampau mudah berjanji
59. Selalu ingat akan saat kematian dan sedar bahawa kehidupan dunia adalah kehidupan sementara
60. Jauhkan diri dari perbuatan-perbuatan yang tidak bermanfaat seperti membicarakan hal yang tidak memberi faedah.

61. Bergaullah dengan orang-orang soleh
62. Sering bangun di penghujung malam, berdoa dan beristighfar
63. Lakukan ibadah haji dan umrah apabila sudah mampu
64. Maafkan orang lain yang berbuat salah kepada kita
65. Jangan dendam dan jangan ada keinginan membalas kejahatan dengan kejahatan lagi
66. Jangan membenci seseorang karena fahaman dan pendiriannya
67. Jangan benci kepada orang yang membenci kita
68. Berlatih untuk berterus terang dalam menentukan sesuatu pilihan
69. Ringankan beban orang lain dan tolonglah mereka yang memperolehi kesulitan
70. Jangan melukakan hati orang lain

71. Jangan membiasakan diri berkata dusta
72. Berlakulah adil, walaupun kita sendiri akan mendapatkan kerugian
73. Jagalah amanah dengan penuh tanggung jawab
74. Laksanakan segala tugas dengan penuh keikhlasan dan kesungguhan
75. Hormati orang lain yang lebih tua dari kita
76. Jangan membuka aib orang lain
77. Lihatlah orang yang lebih miskin daripada kita, lihat pula orang yang lebih berprestasi dari kita
78. Ambillah pelajaran dari pengalaman orang-orang arif dan bijaksana
79. Sediakan waktu untuk merenung apa-apa yang sudah dilakukan
80. Jangan sedih kerana miskin dan jangan sombong kerana kaya

81. Jadilah manusia yang selalu memberi manfaat untuk agama, bangsa dan negara
82. Kenali kekurangan diri dan kenali pula kelebihan orang lain
83. Jangan membuat orang lain menderita dan sengsara
84. Berkatalah yang baik-baik atau tidak berkata apa-apa
85. Hargai prestasi dan pemberian orang
86. Jangan habiskan waktu untuk sekedar hiburan dan kesenangan
87. Akrablah dengan setiap orang, walaupun yang bersangkutan tidak menyenangkan
88. Sediakan waktu untuk berolahraga yang sesuai dengan norma-norma agama dan kondisi diri kita
89. Jangan berbuat sesuatu yang menyebabkan fizikal atau mental kita menjadi terganggu
90. Ikutilah nasihat orang-orang yang arif dan bijaksana

91. Pandai-pandailah untuk melupakan kesalahan orang dan pandai-pandailah untuk melupakan jasa kita
92. Jangan berbuat sesuatu yang menyebabkan orang lain terganggu dan jangan berkata sesuatu yang dapat menyebabkan orang lain terhina
93. Jangan cepat percaya kepada berita jelek yang menyangkut teman kita sebelum dipastikan kebenarannya
94. Jangan menunda-nunda pelaksanaan tugas dan kewajiban
95. Sambutlah huluran tangan setiap orang dengan penuh keakraban dan keramahan dan tidak berlebihan
96. Jangan memaksa diri untuk melakukan sesuatu yang diluar kemampuan diri
97. Waspadalah akan setiap ujian, cubaan, godaan dan tentangan. Jangan lari dari kenyataan kehidupan
98. Yakinlah bahawa setiap kebajikan akan melahirkan kebaikan dan setiap kejahatan akan melahirkan kerosakan
99. Jangan sukses di atas penderitaan orang dan jangan kaya dengan memiskinkan orang

-sumber : iluvislam-

Friday, November 27, 2009

Menuntut ilmu perlu ikhlas kerana Allah~~

ADAB menuntut ilmu hendaklah ikhlas dan diniatkan dalam hati kerana Allah. Apabila seseorang menuntut ilmu hanya untuk mendapatkan gelaran, kedudukan atau ingin menjadi orang dipandang, maka Rasulullah SAW memberi peringatan.

Baginda SAW bersabda yang bermaksud:

“Barang siapa menuntut ilmu yang dipelajari hanya kerana Allah sedangkan ia tidak menuntutnya kecuali untuk mendapatkan mata benda dunia, ia tidak akan mendapat bau syurga pada hari kiamat.” (Hadis riwayat Ahmad, Abu Daud dan Ibnu Majah)


Jika ada yang berhajat menuntut ilmu untuk mendapatkan syahadah (sarjana muda atau doktor falsafah) kerana menjadi peraturan yang tertulis hanya mereka yang memiliki pendidikan tinggi boleh menyampaikan atau mengajar ilmu, niat itu termasuk dalam niat yang benar.

Menuntut ilmu dengan niat untuk menghilangkan kebodohan diri dan selepas memiliki ilmu kita harus mengajarkan kepada orang lain untuk menghilang kebodohan daripada diri mereka. Mengajarkan kepada orang lain itu dengan pelbagai cara membolehkan orang lain mendapat manfaat ilmu kita.

Apakah disyaratkan untuk memberi manfaat kepada orang lain kita perlu duduk di masjid atau memberi manfaat dengan ilmu itu pada setiap saat? Jawapan yang benar adalah yang kedua kerana Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sampaikanlah dariku walaupun cuma satu ayat.” (Hadis riwayat Bukhari)

Imam Ahmad berkata: “Ilmu tidak ada bandingannya apabila niatnya benar. Muridnya bertanya: Bagaimanakah yang demikian itu? Beliau menjawab: ia berniat menghilangkan kebodohan daripada dirinya dan orang lain.”

Menjadi keharusan bagi penuntut ilmu berniat menuntut ilmu untuk membela syariat kerana kedudukan syariat sama dengan pedang jika tidak ada seseorang menggunakannya ia tidak bererti.

Penuntut ilmu harus membela agamanya daripada hal yang menyimpang daripada agama. Perkara itu hanya boleh dilakukan jika seseorang itu memiliki ilmu yang benar, sesuai petunjuk al-Quran dan as-Sunnah.

Apabila ada perbezaan pendapat, hendaknya penuntut ilmu menerima perbezaan itu dengan lapang dada selama perbezaan itu pada persoalan ijtihad, bukan akidah kerana persoalan akidah adalah masalah yang tidak ada perbezaan pendapat di kalangan salaf.

Berbeza dalam masalah ijtihad, perbezaan pendapat sudah ada sejak zaman sahabat, bahkan pada masa Rasulullah SAW masih hidup tetapi jangan sampai menghina atau menjelekkan orang lain yang kebetulan berbeza pendapat dengan kita.

Mengamalkan ilmu yang diperoleh termasuk adab terpenting bagi penuntut ilmu kerana amal adalah buah daripada ilmu, baik akidah, ibadah, akhlak mahupun muamalah. Orang yang memiliki ilmu seperti orang memiliki senjata yang tidak akan ada gunanya kecuali diamalkan (digunakan).

Kebenaran dan sabar termasuk adab paling penting bagi kita sebagai penuntut ilmu. Mencari kebenaran daripada berita yang sampai kepada kita yang menjadi sumber hukum. Ketika sampai kepada kita sebuah hadis misalnya, kita harus meneliti lebih dulu kesahihan hadis itu.

Jika menemui bukti bahawa hadis itu sahih, berusaha lagi mencari makna (pengertian) hadis itu.


sumber : http://nurjeehan....ana-allah/

Bila Impian Tidak Menjadi Kenyataan...(diamek dr iluvislam)


Subhanallah, betapa pentingnya bahasa dalam kehidupan seharian kita. Selain daripada digunakan sebagai medium untuk menyampaikan mesej, bahasa juga boleh diolah, digubah, dikarang, sehingga mampu mengeksploitasi mood, minda, perasaan dan tindakan seseorang.

Bukan sedikit kuasa bahasa. Lihat sahaja karya Shakespear, atau Usman Awang, walaupun telah sekian lama mereka tidak lagi hidup di bumi yang indah ini, namun kuasa bahasa yang telah berjaya mereka cipta, sehingga kini masih terasa kehebatannya. Maha Suci ALLAH..

Dengan izin Allah, saya telah menghadiri kelas terjemahan bahasa lebih kurang 10 kelas. Alhamdulillah. Tenaga pengajar yang 'diimport' dari DBP, UKM, UiTM ternyata hebat-hebat belaka, banyak benda baru yang telah kami pelajari.

Bagi saya, seorang pelajar kejuruteraan yang tiada basis mengenai bahasa, ternyata, pengalaman baru ini benar-benar mengujakan. Saya menikmati kelas terjemahan ini sepenuh hati saya. Saya cintakan bahasa ^_^

Dangkalnya pemikiran saya di zaman sekolah menengah rendah. Walaupun waktu itu, saya benar-benar meminati bidang sastera, saya telah menafikannya lalu memilih aliran sains tulen, kerana waktu itu saya berpendapat, bidang sastera tidak mampu pergi jauh, tidak menjamin masa depan yang cemerlang.

Natijahnya, saya telah menghabiskan masa remaja saya, belajar dalam bidang yang tidak saya minati. Dan kini, saya sudah bergelar seorang jurutera, namun jauh di sudut hati saya, masih tercari hala tuju yang sebenar.

Jiwa saya lebih menyintai bidang bahasa berbanding bidang kejuruteraan, namun saya sudah kehilangan rentak, tidak tahu mahu berhenti dan bermula di mana. Akhirnya, suka atau tidak, saya masih lagi di sini, di bidang ini, kejuruteraan.

Hidup ini mesti diteruskan, tidak semua yang kita inginkan pasti menjadi milik kita.

Ada masanya kita harus belajar menerima kenyataan bahawa ada waktunya, sesuatu benda/perkara itu bukan tercipta untuk kita. Mungkin juga, sesuatu yang kita rasakan baik itu, sebenarnya buruk bagi kita dan sesungguhnya, hanya Allah jualah yang Maha Mengetahui.

Bersyukur dengan apa yang ada adalah penyelesaian yang terbaik agar jiwa ini menjadi lebih tenang. Tidak gelisah. Hidup ini adalah kembara. Ibarat kita memandu sebuah kereta. Sebelum memulakan perjalanan, kita harus merancang dengan baik, memastikan keadaan kereta kita dalam keadaan yang baik dan selamat.

Namun ada masanya, tidak semua yang kita rancang, akan menjadi kenyataan. Ada masanya, jalan yang kita lalui tidak disangka-sangka terjadi kemalangan lalu mengakibatkan lalulintas menjadi sesak. Kita tersepit ditengah-tengah jalan. Stuck.

Ada masanya kita terlepas susur keluar lalu sesat entah ke mana-mana. Yang dekat menjadi jauh. Duit minyak dan duit tol berlipat kali ganda perlu dibayar.

Ada masanya juga kita tiba di suatu persimpangan yang asing bagi kita dan kita terpaksa membuat pilihan dengan kadar yang segera samada untuk ke kanan atau ke kiri. Ada masanya juga kereta kita dilanggar oleh kereta lain yang tidak bertanggungjawab. Kita cuma mampu berputih mata tidak dapat berbuat apa-apa. Naauzubillah..

Hidup ini tidak pernah lepas dari cubaan dan ujian. Maka sebab itulah juga, rukun iman yang ke enam, mewajibkan kita sebagai umat Islam agar yakin dan percaya dengan sepenuh hati kita kepada qada' dan qadar Allah. Kita hanya merancang namun Allah jualah penentu segalanya. Bismillahitawakkaltualallah..

Harus diingatkan juga, fail to plan is plan to fail. Walaupun kita tahu setiap apa yang berlaku, hanya berlaku dengan izin Allah, itu tidak semestinya menjadi alasan kepada kita agar berhenti berusaha dan cukup sekadar memeluk tubuh.

Sesungguhnya, ini adalah konsep tawakal yang bercanggah dalam Islam. Islam menyuruh umatnya berusaha, kemudian barulah bertawakal kepada Allah, itu barulah masa yang tepat untuk kita serahkansegalanya kepada qada' dan qadar Allah.

Sebagai umat Islam juga, kita harus yakin dan percaya, doa adalah senjata utama kita. Berdoalah dan mohonlah kepada Allah dengan hati yang penuh yakin kepada kekuasaan dan keagungan Allah. Berdoalah agar segala usaha kita membuahkan hasil yang positif dan bertawakkallah.

Serahkan segalanya kepada Allah, tidak kira apa yang terjadi, pasrah dan redhalah dengan apa yang terjadi. Semoga kita menjadi hamba Allah yang tekun melaksanakan suruhan Allah, bersungguh-sungguh menjauhi larangan-Nya.

Semoga kita menjadi hamba Allah yang berusaha untuk mencapai redha Allah dan gigih mencapai impian, selari dengan saranan agama kita. Berdoalah dengan hati yang penuh yakin dan gantunglah harapan hanya kepada Allah. Tawakkallah.

Sabar dan redha bukan suatu yang mudah untuk dilakukan, namun hati-hati yang mengtauhidkan Allah dan berpegang teguh kepada rukun iman dan rukun Islam insyaAllah pasti mampu memilikinya. InsyaAllah..

Terima Keputusan 5A UPSR Depan Jenazah Ibu (sdeyhnye citer ni!!!)


Tidak seperti murid Tahun Enam lain yang kegirangan ketika menerima keputusan cemerlang 5A Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Siti Amynur Ain Putri Rosdy kesedihan menerima keputusan itu di hadapan jenazah ibunya.

Apabila keputusan UPSR diumumkan di pejabat Sekolah Kebangsaan Taman Dusun Nyior, Seremban semalam, Siti Amynur Ain Putri berada di surau rumah rakyat Taman Dusun Nyior untuk membantu kaum keluarga yang lain menguruskan jenazah ibunya, Rusmah Abdullah, 47, yang meninggal dunia akibat tekanan darah rendah pada tengah malam Rabu selepas terlantar di wad hospital selama dua minggu.

Berderai air mata Siti Amynur Ain Putri dan kaum keluarga yang lain apabila guru besar sekolah itu, Noreha Adam menyampaikan keputusan ke tangan pelajar itu sendiri di hadapan tubuh kaku ibunya beberapa minit sebelum solat jenazah dimulakan pada pukul 11.30 pagi semalam.

"Saya sedih sangat, ibu tidak dapat melihat keputusan ini. Ibu selalu berpesan semasa hidup bahawa saya ini harapan dia, ayah pula sudah meninggal dunia empat tahun lalu," kata Siti Amynur Ain Putri dengan linangan air mata kepada Bernama.

Pelajar itu kini hidup yatim piatu bersama abangnya yang berusia 14 tahun.

Selepas ayahnya meninggal dunia akibat sakit tibi, ibu Siti Amynur Ain Putri bekerja sebagai pencuci di sebuah hotel bajet rendah di Seremban dengan pendapatan RM500 sebulan.

April lepas, ibunya terpaksa berhenti kerja apabila pelajar itu mengalami kemalangan sehingga patah kaki dan keluarga itu terpaksa hidup dengan bantuan kewangan RM400 sebulan.

Setiap hari selepas berhenti kerja, ibunya akan berjalan kaki sejauh satu kilometer untuk menghantar nasi bungkus kepada Siti Amynur Ain Putri kerana pelajar itu tidak balik rumah untuk menunggu kelas bimbingan UPSR.

Guru besar Sekolah Kebangsaan Taman Dusun Nyior, yang terkejut ketika dimaklumkan ibu Siti Amynur Ain Putri meninggal dunia, berkata: "Siti merupakan ketua murid di sekolah kami. Kami tahu dia akan mendapat keputusan cemerlang.

Pagi-pagi saya sudah ke Pejabat Pelajaran Daerah untuk mengambil keputusan (UPSR) seawal mungkin.

"Saya nekad untuk mendapat keputusan cepat dan sampaikan sendiri ke tangan Siti sebelum jenazah ibunya di kebumikan di tanah perkuburan Makam Tuan Haji Said," katanya.

Beliau dengan ditemani seorang guru hampir sahaja terlewat dan Noreha tidak putus-putus berdoa supaya Siti Amynur Ain Putri menerima berita baik di sebalik ujian berat yang menimpa pelajar itu.

Ketika menyampaikan keputusan itu ke tangan murid Tahun 6 itu, Noreha berkata suasana sangat hiba dan puluhan orang termasuk ahli surau terdiam tetapi beliau mengumpul semangat untuk memberitahu kepada murid itu: "Ibu tentu tahu Siti mendapat keputusan cemerlang".

Noreha, yang berpengalaman dalam bidang perguruan selama 24 tahun, kini berusaha untuk membantu Siti Amynur Ain Putri mendapat tempat di sekolah berasrama penuh.

"Siti ini tabah orangnya, kami tidak tahu pun ibunya dimasukkan ke wad selama dua minggu sebelum meninggal dunia. Semasa Siti patah kaki pada April lepas, dia mendapat cuti sakit selama dua bulan tetapi masuk bulan kedua, dia berazam untuk datang ke sekolah," katanya.

Katanya Siti Amynur Ain Putri mahu mengubah kemiskinan keluarganya dan bercita-cita menjadi seorang pensyarah. - Bernama

Tuesday, November 24, 2009

My Annual Diary~~

Darjah 1

-mse ni baek...dan suci lg...

-bdk pling pndai dlm kls..

-dah pndai brdikari..ha3...

-prnh baling pmadam tpat kna kepala budak ue..(HEADSHOT!!!)

-Diajar oleh seorang cegu yg plg baek dlm dunia!!! (mne lah cegu azizah,,?)

-prnh dpt 1st dlm lumbe lari...(he3..)


aduhh...ngantoknyer..
esoklah smbong..
mls ak...
salam...=)



Saturday, November 21, 2009

It's The Final Countdown...F3...start up!

lg brape bulan lg nk PMR...

a major examination that will determine my next school..

Either a normal school..or..MRSM!!!

Jd...kpada batch ak...awl taun dpn...minx maaf la ngan cegu2..

klo ade slh dan silap...

biar brkat ilmu...

dan...

semoga taun ni lbeh baek dr taun lps!!!

and...

kekalkn ke'united'n kite..(pndai2lah bace..)

babai..=)

Monday, November 16, 2009

K R Double!!!! (xde keje lg...)

Friday, November 13, 2009

ape yg dikatakan mu'min yg BERJAYA...

Dlm bab akhlak...inilah yg ditulis dlm buku tuh..."mu'min yg berjaya ialah org yg SYUKUR dgn nikmat yg dikurniakan Allah...dan..BERSABAR menghadapi sebarang musibah..

Straight to the point...

handset ak ilang..sob3..

xpe...gnti ngan ni lak...



ni mcm kwn ak nyer...(credit utk kwn ak..)

nokia 5220...(lg murah dan mntp drpd yg ilang tu...)

dan yg curik hp ak...sumpah laknat ke atas kamu...x di dunia..tp di akhirat ko kna!!!

salam..=>

Saturday, October 31, 2009

GoNcH for a WhiLe...K.R.DCD..HENSHIN!!!

ni adalah gmbr2 bajet yg diedit...
ha3...
hidup kite msti happy...









Friday, October 16, 2009

I design pictures?!!

Insan ni hndak brtrima kasih kpd sorg ni sbb tlg ajrkn psl edit2 gmbr nih...
Byk gmbr yg ak design/edit...
xlah secntk org tu nyer...
biaselah...masih lg amatur...
antara gmbrnye ialah...















Sbnrnye ade byk lg...tp mls rr nk upload...ha3..=>

Saturday, October 3, 2009

Buku2 kegemaranku!!!



Pemerintahan Islam Yang Ku Impikan...(someday)

Dari segi pentabiran

-Para pentadbir yang adil dan saksama
-Khalifah yang tidak zalim
-Tidak ada rasuah
-Sentiasa berusaha memperbaiki negara ke arah yg baik
-Menghukum yang salah
-Sentiasa ambil tahu tentang fakir miskin
-Sentiasa mendidik rakyat untuk menyebarkan kalimah suci
-Mengamalkan hukum hudud

Dari segi ketenteraan

-Umat Islam menguasai teknologi termoden dan termaju
-Orang kafir gerun akan umat islam
-Tentera islam tidak bangga dan alpa akan kebanggaan mereka
-Sentiasa berusaha mempertahankan kawasan jajahan
-Sentiasa menggerunkan orang kafir
-Mencipta armada angkasa yg hebat!!!

Ini hanyalah impianku nanti. Semoga dengan apa yang ditulis dan didoa akan dimakbul oleh Allah S.W.T.





Thursday, September 24, 2009

zAmAn kEgEmiLanGaN iBnu KaThiR bErULaNg kEmBali!!!!

Pd awl tahun...ku mndftrkan diriku sbg warga asrama smka maahad hamidiah...dgn hrpn dpt dorm dpn...namun..kita hny mrncang, Allah yg mnentukan...dpt dorm blkg, ibnu kathir.. desis hatiku,"Pahal dorm ni lak? Ak layak dok kat dorm cntik jer. Dorm ni mmg la cntik, tp 2 thn lps laa..argh..biarlah..aslkn f2 nyer baek2".. Lantas, diriku pon mmbawa brg2 naek ke dorm...Selepas selesai mngemas brg, ibubapaku mmberi sejumlah wang, kemudian mereka meninggalkn maahad dgn hrpn anaknya mnjd baek..(hahaha)...

So, this is where the story begins...

Sesi ape yg org katekn...berta'aruf..dimulakan..pendekkan cerita, abg fakar pown naek dorm.."Weyh!! sape yg ltk mangga kat engsel dorm ak nih?!!" Salah seorg f2 mnjwb.. "Sy bang.." "Owh..mmndai ko jer ehh maen ltk...pnat2 ak psg engsel nih...ces.." "Ok2.."
Ak ngan piskob nk trgelak mse ue...tp..disbbkn die f2...kite brdua mnangguhkn glak itu utk laen kali pula...

Kmasukan ahli f2 baru...

Sorg f2 ni trpilih, utk brpindah ke dorm blkg..kesian die..trpksa angkat locker dr abu daud (dorm hujung skali, tgkt 3 dorm dpn) smpai ibnu kathir...Dgn adenye smgt f2 ibnu kathir...locker trsbot brjaye diangkat...x disedari locker ni sape nyer...lps agkt smpai dorm IBK..ak tny abdeen,"Weyh, siape nyer locker ni?" Abdeen mnjwb, "Pa'an" "Pa'an mane???" "Pa'an Azim" Kemudian, slps mndgr nme tu...ak brsorak kegembiraan!!! LAWANNYA!!! sbaliknya ak pgsan!! Ha3!!die dah lah byk kutuk2 ak mse f1.. same dorm lak tu...(mse f1 dorm muslim)..tangis hatiku.."Die lg???" Dah setahun brsame ngan pa'an ni..xpe..ku brsangka baek dgn mgatakan yg die mgkin dah berubah... KOWT...sangkaanku tpat..die tlh mnjd pelawak utk ibnu kathir..ha3..~~

An order is in place

Hari tu..ustz Zul ade suro wat mesyuarat dorm...snarai ajk msti diberikn pd die mlm ni gak..Jd, kami sbg ahli yg brtggungjwb pon mmbuat mesyuarat dorm..Semua org yg dr dorm laen x dbnrkn msok mse tu..ha3.."Ok..sape yg nk jd ketua dorm?" Abg Fakar tny..
"Uhm..ketua dorm mstilah yg plg tua dan bkn exco.."sambungnya lg..Jd..yg sesuai mse tu ialah Abg Idham...Dengan rasminya Abg Idham dilantik mnjd Amirul Mu'minin (Ketua Dorm)..Dipendekkan citer...ni lah ahli syura dorm...

Amirul Mu'minin-Abg Idham
Gabenor (pnolong KD)- Abg Shauqi
Baitulmal (bndahari)-Abg Ajiz
Wazirul Kabir-Abg Fakar
Perwakilan ibadah-Abg Syahir
Perutusan Risalah-Abdeen
Perutusan nazifah-Aku dan Syuk
Delegasi Sukeb-Piskob ngan Abg Adib
Menteri ???-Pa'an ngan Abg Sallam

Zaman Kegemilangan Ibnu Kathir Berulang Lagi


Slps prlntikan itu,abg fakar brkate.."Ok,jom ceriakn dorm..!!!" Aku igt ceria kn locker jer...Tgk2..ambek ko!!! Siang mlm x hnti2..alihkn locker..alihkn katil..cat lg..pnat giler!!!! Rse nk pndh dorm jer..tp..lps dgr janji abg fakar yg dorm ni akn jd cntik giler...xjd pndah...ha3..Akhirnya...dorm ni..drpd stor burok..jd syurga indaloka...ha3...sng citer..makan malam asrama diadakn dan dorm aku mndpt dorm trcantik di klngn dorm putra...ha3..

NMpknyer ni je lah yg nk ditulis..
Salam..=>


Saturday, September 19, 2009

Lembaran baru

Lembaran Baru...
Fajar subuh menyingsing,
suria mula menyinari bumi,
namun sinarannya malap,
bayunya lebih dingin,
tak seperti di tanah itu, tanah kelahiranku....

Lembaran tahun ini,
ku buka di bumi asing,
jauh dari keluarga,
jauh dari semua...

Seketika aku termenung,
mengimbau segala kenangan semalam,
saat aku masih di tanah itu,
tika aku sudah bergelar perantau,
terukir senyuman yang entah apa maknanya...

Seketika ku bermonolog,
walau kadang tidak ku mengerti
mengapa begini perjalanan hidupku,
namun ku pasti ini terbaik buatku,
kerna al-Khalid lebih memahami diriku,
dari aku sendiri,
kerna dia Penciptaku..

Terukir lagi senyuman di bibir,
onak duri sakit semalam,
segalanya hanya ujian seketika,
tanda kasih ar-Rahim buatku,
mengingatkan aku tika lupa,
mengejutkan aku tika lena,
Alhamdulillah tanda bersyukur...



Pandangan ku lempar jauh,
terbayang kisah suka semalam,
manis sehingga kini masih terasa,
senyuman terukir lagi,
tidak pernah putus rahmat yang Esa,
sungguh aku bahagia,
dipinjamkan mereka dalam hidupku,
keluarga, teman setia, walau jauh beribu batu, hati kita tetap satu...

Ku tundukkan pandangan,
ku renung batu-batu hitam di jalanan,
terkenang hitam noda yang ku lakukan semalam,
terhapus senyuman,
sungguh aku hamba kerdil yang hina,
tidak bisa lari dari dosa dan noda...

Ku hela panjang nafasku,
ku lempar jauh-jauh pandanganku,
Allah masih meminjamkan aku usia,
tiada guna hanya bersedih atas noda semalam,
jika tiada disusuli taubat,
jika tiada perubahan...

Sedarlah penawar,
kehidupanmu di dunia hanya fana,
yang kekal di akhirat sana,
manfaatkanlah usia yang dipinjamkan ke jalanNya,
oraklah langkah ke arah kebaikan,
jauhilah kemungkaran,
biarlah lembaran tahun ini lebih bermakna,
usahalah mengejar nur hidayahNya,
pasti kau akan lebih bahagia...

wahai kawanku

Awalnya tidak percayakan diri
Dengan pakaian tertutup rapi
Kawan-kawanku kata aku tidak trendy
Tetapi tidak pada ummi

Wahai kawan yang bermimipi sanjungan
Cantik bukan bererti buka-bukaan
Bukan juga pada berdandan
Lebih lagi pada tontonan

Ku ulurkan jilbabku hingga terasa damai dihatiku
Ku longgarkan pakaianku menutup tubuhku
Kulakukan semua demi Tuhan yang satu
Moga dia menerima keikhlasan hatiku

diambil dari www.iluvislam.com

TiPuAn DuNiAwi...

Demi umurku.
Pemuja dunia akhirnya akan menyesal juga.
Bila dunia pergi dia merasa rugi.
Bila dunia datang keinginan pun terus memuncak.

Demi Allah.
Bila dunia datang padaku
Dan melimpahkan rezekiNya
Tentulah orang merdeka tetap menghinakannya
Bagaimana tidak, ia batang yang bakal pula..

Herdiklah dunia dan hari-harinya
Ia hanyalah membawa duka
Kehausannya tidak pernah terpenuhi
Terus saja ingin memiliki
Sungguh menghairankan
Ia musuh tapi dirindukan.

Ada orang berkata
Kulihat hari memberi cela kepada manusia
Menghalangi kemuliaan dan keutamaannya
kukata kepadanya ambillah apa adanya

Banyak aku berusaha yang haram
Ia temukan kejahatan di atas kejahatan
Tanyakan pada hari-hari
Apa yang engkau perbuat dengan raja dan singgahsananya?

Adakah engkau bahagiakan mereka?
tidak pula yang pandai mahupun yang bodoh

Wahai orang-orang tertipu oleh dunia!
siang kau tidur dan malas malam pun kau tidur
dan hina kau tertipu oleh sesuatu yang fana
kau bahagia dalam khayalan persis orang tidur
yang tertipu dengan kelazatan
Akhirnya kesibukanmu hanyalah kebosanan..

Sesiapa menyintai dunia dan mengagungkannya,
hilanglah ketakutan terhadap akhirat dari hatinya..


Sumber : Penenang Jiwa Pengubatan & Rawatan (Imam Al-Ghazali)

Friday, September 11, 2009

wHaT iS tHis..?

It was Ramadhan. after sahur, I went back to my dorm. To pack my things. Then...Piskob came in. Syuk and I said, "Weyh Pikob, xyah la tido balek. Ko dah la lmbt bgun. Ingat sng ker nk kjut ko?" Piskob said back, "Nnti ak bgun laa..."

After that, Abg Idham went in the dorm and said, "Weyh Fakar!!! Bgun rr!!! xde air ni.." "NNtilah ak bgun..." What...no water..? what a'm I going to do...? and I went to the toilet and took my (alatan mandi). At the dark night, I left the hostel... ...............ALONE.

I searched.....for water... went this...went there...but there was still no sign of water yet...i thought..(is there water at the girls hostel..? nah..i don't think so...) I continued my search for this important element... I even hurted my leg because of it...Then, I went behind of the new KH building. Hope for water. I opened the tap, water came out...(is this a miracle..???) YeS!!!! I found it. The most important element..WATER...

As usual, after taking that wonderful bath, I came to the mosque to perform solat subuh. But then, I realized.. I sacrificed many things to search for water. Many things...What have I sacrificed in the search of Allah's love...??? What..??? That day...I promise my first priority mission is to search Allah's love..Not water...The end..(pnat laa..)

Friday, August 28, 2009

tHe iBnU kAtHiR's f2 mEmbErs








ini merupakan profil kwn2 ak kat dorm ak...kita kategorikannye dgn jawatan...

1)Delegasi Sukeb (sukan & kebudayaan)

Muhd Hafiz Bin Yaakob - piskob / pikob

-juara lari pecut utk 100 m dan 400 m
-lmbt dlm kebanyakan urusan
-ensem
-dak 2 abk
-sering mnjd mangsa carasan abg fakar

2)Perutusan Nazifah (kebersihan, jgn perasan ye...)

Syukri Bin Airil - syuk

-rajin
-bertanggungjawab
-byk sapu dorm
-suke hoki
-mmpunyai stick hoki yg mahal

Arsyad Bin Zulkifli - arsyad

-satu2 nya prs kat dorm ni
-3rd last yg mnjd carasan abg fakar
-kls ngan piskob
-katil sblh pikob
-slalu bawak trun katil trun bwh
-yg len ko pikirkn sndiri

3)Risalah ape ntah (jawatan setiausaha)

Mohd Abdeen Syakirin Bin Zamri - b'deen

-satu2 nya exco dlm dorm
-berwawasan
-jge dorm fakhrurrazi (mlgnyer...)
-org kedua yg plg byk kna caras ngan abg fakar
-kna kutuk gak ngan abg idham (sesaje je la,..)
-dak hamzah yg pndai.

4)Ape jwtn ko dlm dorm..???

Mohd Farhan Bin Nor Azim - pa'an

-Pembeli KReko yg setia
-slalu baring antara katil syuk ngan abg syauqi (ats lntai laa..)
-berwawasan
-org yg jrg kna kutuk ngan abg fakar
-slalu dibuli oleh abg pa'an form 5

Walaupon kami ni berbeza profil namun, WE'RE ALL ONE BIG HAPPY FAMILY!!! =)

Saturday, August 22, 2009

A change of a student life...(true story)









Before I enter dis school...I'm not like I'm now...It's different...you can ask amad dzul..my friend since 2nd grade...I'm always inactive at primary school...and I'm
(0..if you know what this means...)ok la..fine rr...I'm ch****...like tc rashidah said...

when I entered mahiss...my whole life changed...I finally found the true meaning of friendship,teamworking, and *^#*..(dis is secret..)...my dorm..1st dorm..MUSLIM...I'm always being bullied there..It's just like the opposite of heaven...but..it is not lasting...the 5th month...2 weeks b4 half year semester school break...basyeer afnan looked at my old pictures...he said..

"Weyh achad..phl ko mse dulu 0..skrg 1...?"

I don't know what he said..0...1....what's this..??? a sort of code..? I thought that I will ask basyeer that night...

"Ea basyeer, 0 ngan 1 tu ape...???"

"Ko x tau ker..???"

"x.."

"ko da x gmuk la...."

I thought for a second...I'm not 0..??? I'm 1..??? I go to the mirror that was hung in the side wall of the dorm...

"AAAAARRRRGGGGGHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

I change...??? And I don't realize it...for 5 month...It's true that I usually doesn't eat at the food hall...but I usually ate much at the canteen...and this is the result....1..that night...I slept..comfortably...

Not just that...I also know how to play soccer...even I hate that sport..but..I try to fit in...just like my other friends...

F1..I'm not a good student nor a good person...I'm terrible..but thanks to Arep fakhri, Abrar, Basyeer Penan, and Pa'an Azim (this is all of my f1 dormmates..)for realizing me about the true meaning of friendship...

Shorten the story...

I move to f2...this time..I have a new vision...to become a "PRS' (my dream since primary school..)and..a thanks to Allah...I have got an offered from umi...
This year, I am also have become an active person...(thanks 2 pong fong..) enter this and that and I also had new friends at IBNU KATHIR (my beautifullest dorm) like syuk,piskob,abdeen and pa'an..???(not him again..)... ha3...so many memories...

I think that's all that I can write for now....

I Hope 2 become a better student and caliph next time....=)

p.s:
my picture wearing a primary school uniform..-6th grade...
my picture wearing a green stripes t-shirt...-Early 2008..
my picture wearing an orange t-shirt.......-mid year 2008
my picture wearing a KRS t-shirt.............-F2 2009

PRSmbhn di Batu Burok, Kuala Terengganu








Pada...bile huh??? lupe rr..x pe la..pd bln ogos.. mahiss tlh mnghntr dak2 mirwana junior utk mmbuat prsmbhn di Kuala Trengganu...SYOK WEI!!! sorg dpt elaun rm 50!!! prjlnn ke sana mengambil mse 7 jam...dr awl2 lg..igt nk tido kat hotel..rupenyer tido kat "DORM"...hampeh..slmat kat tmpt tu ade tv..bley la maen ps2 yg aiman bwk..
Us zainaphi ckp yg kita org dtg nk wat prsmbhn tp...kitorg lbeh byk SHOPPING drpd brlatih!!! dah lah lupe sumer step...abis2..tp..x pe la (bak kat alepat..)byk wei bnda yg ak beli...kropok lekor mstila xleh miss..ape mknenye gi trgganu tnpa merasa ke'enakan nasi dgang dan KK nyer...HAH!!!ni yg syok..air buah..besar...cume rm3!!! bsar giler!!! bley kongsi 3 org...mstilah puas...brbnding dgn kantin... heh..

esoknyer.. kita org gi SHOPPING LAGI kat pasar payang..igtkn nk laa bli jam tgn utk bdak ue smpna ari jd die (dah bli pown dgn hrg sekian2)...tp...die ckp x yah la plak...x pe la..bile insan ini pkai nmpk smart gak kn?...ha3..skrg..tinggal 5 jam lg utk rehearse...sblm prsmbhn yg akn ditonton oleh SEMUA pengetua SMKA (trmasuk Mudir..), dan Ketua2 Sektor Bahagian Kementerian Pelajaran Malaysia..... dilangsungkn...yg plg menakjubkn skali...rehearse kitaorg x smpai 2 jam pown...skjp giler..insan ini pon ckp kat alep..."Skjp giler..Kite lbeh byk wat lwtn drpd berlatih kn..???"
Alep jwb.."Ntah us ni...plik btol..".....

pkl 6 ptg...kitaorg brtolak ke hotel permai inn...smart gak rr hotel ue.. kat situ la kitaorg byk brgmbr...ha3...gmbr akk tu pon kitaorg amek...(imran suro..)akhirnye...prsmbhn berlansung dgn aman...cume sket2 jer..tu pon diaorg x prsn...ha3.

isnin..kitaorg blek....

Zaman Kegemilangan Khulafa’ Al-Mu’minin - Bhg3

Bahagian 3- “ Itali dan Jerman Diambang Kejatuhan”

Obor Islam yang dibawa oleh Khalifah Azfar Mu’mein Syirkuwah dan pasukan tenteranya cepat merebak di seluruh Eropah. Berita berkenaan kegagahan tentera Islam dan kejatuhan tiga negara yang menyokong Richard tersebar ke merata ceruk rantau. Mereka mula tertarik dengan Islam. Namun, ada juga yang memusuhi mereka.

Kemudian tentera Islam bergerak menuju ke destinasi masing-masing. Tugas mereka menjadi mudah kerana tiada penentangan di pertengahan jalan. Apabila orang ramai mendengar berita tentera Islam dalam perjalanan bagi menawan negara-negara besar itu, ramai yang datang bagi menemui panglima Islam.

“Kami sedia bergabung dengan tentera Islam bagi memerangi pemimpin yang kejam itu. Kami sudah lama menderita dibawah pemerintahannya,” kata penduduk kampung di kawasan yang mereka singgah.

Ibarat kecil tapak tangan, nyiru ditadahkan. Permintaan itu diterima dengan baik oleh tentera Islam. Dengan ini bilangan mereka semakin ramai. Negara-negara besar yang menjadi kebanggaan Eropah diambang kejatuhan.

“Kelak, Islam akan berkuasa di seluruh Eropah. Kita akan terlepas daripada belenggu kezaliman,” kata orang ramai sambil mengalu-alukan kedatangan tentera Islam. Kemudian, Khalifah Azfar bersama-sama tenteranya sampai di Itali.

Pada malam itu, penduduk negara Itali segera mengadakan mesyuarat tergempar. Mereka membincangkan tindakan apa yang patut merka lakukan. “Khalifah Azfar merupakan seorang yang paling bijak dalam mengaturkan strategi peperangan. Dia belum pernah tewas lagi di medan perang. Askar-askar Britain dan Porugal yang hampir berjumlah 500 ribu orang itu berjaya mereka kalahkan. Inikan pula saudara yang tidak tahu berperang.”

Sebahagian daripada mereka yang menentangnya berkata sebaliknya, “Menurut Richard, tentera Islam datang untuk menjajah kita. Mereka membunuh sekiranya kita melawan. Dan sekiranya kita menyerah, kita dipaksa menukar agama lain.”

Utusan itu pun membalas, “Sesungguhnya Richard yang bersikap kejam kepada kamu. Selama ini mereka yang menganiaya kamu. Tetapi tindakan kejam seperti itu tidak pernah dilakukan oleh tentera Islam. Mereka tidak pernah menganiaya dan menindas rakyat. Tentera Islam juga datang ke sini untuk melepaskan kamu daripada kekejaman Richard.”

Akhirnya rakyat negara Itali mencapai kata sepakat mahu berdamai dengan tentera Islam.

“Khalifah Azfar suruh saya menyampaikan surat ini kepada kamu semua. Wakil rakyat Itali membuka dan membaca surat tersebut.” kata utusan itu. Di dalam surat itu tertulis:

“Segala pujian bagi Allah dan junjungan mulia kepada rasulnya, Nabi Muhammad S.A.W. Surat ini daripada Khalifah Azfar Mu’mein Syirkuwah kepada rakyat negara Itali. Esok pagi tentera Islam akan memasuki negara Itali. Sesiapa yang berlindung di dalam rumah ibadat tidak diganggu. Sesiapa yang berada di dalam rumah masing-masing dengan pintu tertutup rapat juga tidak akan diganggu. Tetapi mereka yang mengangkat senjata akan diperangi.”

Orang ramai berjanji mematuhi pesanan tersebut. Keesokan paginya, tentera Islam di bawah pimpimpinan Khalifah Azfar memasuki negara tersebut tanpa menerima sebarang tentangan. Orang ramai yang berlindung di dalam rumah masing-masing mula keluar daripada rumah mereka sambil membawa bunga sebagai tanda perdamaian.

“Saya teringat sejarah penaklukan kota Mekah. Nabi Muhammad dan pasukan tenteranya masuk ke kota Mokah dengan aman tanpa pertumpahan darah.” kata Khalifah Azfar dengan gembira.

“Kita berjaya kerana mengikut sunnah Rasullulah.” kata salah seorang tenteranya.

“Kita bermukim di sini dahulu. Selepas Komander Nusyirwan menakluk Mada’in, kita akan bertolak ke sana segera untuk bergabung dengan pasukan tentera Islam yang lain. Kemudian kita akan melancarkan peperangan terhadap Edirne.” kata Khalifah Azfar.

Pada masa yang sama, Komander Hamzah sedang sedaya upaya untuk menawan Jerman. Pemimpin negara itu menolak tawaran perdamaian Komander Hamzah kerana telah terpengaruh dengan hasutan Richard.

“Kita tidak dapat maju ke hadapan kerana dihalang oleh jet pejuang mereka. Tembok mereka juga tidak dapat kita panjat kerana telah dihalang oleh tentera elit Janissari mereka.” kata salah seorang tentera Komander Hamzah. “Kita akan melakukan penyerangan pada waktu malam.” balas Komander Hamzah.

Ketika tentera Jerman sedang nyenyak tidur, tentera Islam memanjat tembok tersebut dengan perlahan tetapi pantas. Menjelang pagi, tentera Islam berjaya menawan negara tersebut.

Apabila Alfred Rodriguez, pemimpin Jerman bangun daripada tidur, dia mendapati bahawa tentera Islam berjaya menakluk negara tersebut. Alfred tiada pilihan lain. Dia mengajak pengikutnya yang lain melarikan diri melalui jalan rahsia. Rakyat berasa sungguh kecewa dengan tindakan pengecut pemimpin mereka itu. Mereka terpaksa menyerah diri kepada pihak Islam. Akhirnya, tentera Islam berjaya menguasai seluruh Jerman.

Thursday, August 6, 2009

Cinta Dunia...(sedarlah wahai umat sekalian)

Cinta dunia ini..
Betapa mempesonanya dunia ini dengan tamiznya,
Seringkali ku tergoda dengan alwaninya yang sementara,
Lantas membuatkanku sering terleka akan Ya Mushawwir.

Cinta dunia ini..
Betapa nikmatnya hidup penuh kesenangan,
Seringkaliku mengejar mencari alaa’ duniawi tak berkesudahan,
Lantas melalaikan ubaidah syukurku kepada Pemberi nikmatku.

Cinta dunia ini..
Betapa ku asyik dibuai cinta duniawi,
Seringkaliku tertewas akan kasih insani yang penuh janji,
Lantas aku lupa akan kasih mauhibah ar-Rahmanku,

Cinta dunia ini,
Betapa manisnya hidup di dunia ini penuh sa’diah,
Seringkaliku terdeperdaya mengikut syaitan yang beraja di hati,
Lantas aku terlupa akan azab akhirat ciptaan Ya Muntaqim.

Ya Baaqy..
Hanya kepada-Mu jua cinta abadi,
Kini aku mengerti tiada sudahnya dunia yang ku cari,
Syaitan sentiasa menggodaku sedangkan imanlah penyelamat hakiki.

Ya Raqibb..
Jangan biarkan aku tanpa pimpinan-Mu,
Lindungilah aku daripada syaitan dan nafsu,
Musuh utamaku yang tersembunyi dalam hidup penuh berliku.

Ya Ghafuur..
Ampunilah kelekaan dan dosa-dosaku,
Ku tahu dosaku tidak melayakkan aku ke Jannah-Mu,
Namun aku tidak berdaya menahan seksa Jahim-Mu.

Ya Haadiy..
Kurniakan aku hidayah,
Agar dikuatkan imanku yg sentiasa lemah,
Moga ku dapat merasai nikmat kemanisan iman..

Ya ALLAH..
Hasbiyaalllah, cukuplah hanya Engkau cintaku,
Ku takut untuk menyintai dunia ini,
Kerana ku tahu cinta dunia ini membuatkanku jauh dari rahmat-Mu.

11 jenis manusia didoa malaikat...=)

PERCAYA kepada malaikat adalah antara rukun iman. Ada malaikat yang ditugaskan berdoa kepada makhluk manusia dan sudah tentu seseorang yang didoakan malaikat mendapat keistimewaan. Dalam hidup, kita sangat memerlukan bantuan rohani dalam menghadapi ujian yang kian mencabar. Bantuan dan sokongan malaikat sangat diperlukan.

Ketika kita menghadapi masalah, kerumitan, keperluan dan bimbingan, bukan saja kita perlukan kekuatan doa dari lidah, tetapi juga sokongan malaikat. Antara orang yang mendapat doa malaikat ialah:

1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
"Sesiapa yang tidur dalam keadaan suci, malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa: "Ya Allah, ampunilah hamba-Mu si fulan kerana tidur dalam keadaan suci."

2. Orang yang sedang duduk menunggu waktu solat.

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:
"Tidaklah salah seorang antara kalian yang duduk menunggu solat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali kalangan malaikat akan mendoakannya: 'Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia.'"

3. Orang yang berada di saf depan solat berjemaah.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
"Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat ke atas (orang) yang berada pada saf depan."

4. Orang yang menyambung saf pada solat berjemaah:

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
"Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat selalu berselawat kepada orang yang menyambung saf."

5. Kalangan malaikat mengucapkan 'amin' ketika seorang imam selesai membaca Al-Fatihah.

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:
"Jika seorang imam membaca...(ayat terakhir al-Fatihah sehingga selesai), ucapkanlah oleh kamu 'aamiin' kerana sesiapa yang ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, dia akan diampuni dosanya yang lalu."

6. Orang yang duduk di tempat solatnya selepas melakukan solat.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
"Kalangan malaikat akan selalu berselawat kepada satu antara kalian selama ia ada di dalam tempat solat, di mana ia melakukan solat."

7. Orang yang melakukan solat Subuh dan Asar secara berjemaah.

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:
"Kalangan malaikat berkumpul pada saat solat Subuh lalu malaikat (yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga Subuh) naik (ke langit) dan malaikat pada siang hari tetap tinggal. "Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu solat Asar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga solat Asar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal lalu Allah bertanya kepada mereka: "Bagaimana kalian meninggalkan hamba-Ku?" Mereka menjawab: 'Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan solat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan solat, ampunilah mereka pada hari kiamat.' "

8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan orang yang didoakan.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
"Doa seorang Muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa pengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, malaikat itu berkata 'aamiin dan engkau pun mendapatkan apa yang ia dapatkan.'"

9. Orang yang membelanjakan harta (infak).

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
"Tidak satu hari pun di mana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali dua malaikat turun kepadanya, satu antara kedua-duanya berkata: 'Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak...'"

10. Orang yang sedang makan sahur.

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:
"Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat kepada orang yang sedang makan sahur."

11. Orang yang sedang melawat orang sakit.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
"Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70,000 malaikat untuknya yang akan berselawat kepadanya di waktu siang hingga petang dan di waktu malam hingga Subuh."

p/s: Semoga kita tergolong dalam golongan yang didoakan oleh malaikat.Insyaallah.

Friday, July 31, 2009

Ikhlas

Keikhlasan nan tercalar
Pabila kesabaran mula menghindar
Lemah dan tunduk tanpa sedar
Bisikan syaitan nan tak pernah pudar
Menawan kalbu hamba nan ingkar

Keikhlasan nan terhakis
Kerana hati tak bisa menangis
Pujukan dan rayumu wahai sang iblis
Ketipisan iman tak bisa menepis

Lalu...
Lerailah budi lenyaplah jasa
Segunung budi selaut jasa
Ganjaran dinanti tak kunjung tiba
Ganjaran melayang di tingkap terbuka
Dosa menerpa di hati bertakhta
Budi dan jasa sia-sia semata
Ibadat dilaksana jerih segala

Aduhai..
Sukarnya mencari keikhlasan
Perit dan getirnya menebal keimanan
Lalu aku kembali kepada pokok pangkal dan dasarnya
Di sinilah..

Ku pohon pada-Mu walau dalam susah
Ku pohon pada-Mu walau dalam payah
Ikhlas itu rahsia Allah
Mudah-mudahan padaku
Rahmat-Mu tercurah...=)

Zaman Kegemilangan Khulafa’ Al-Mu’minin- bhg 2

Bahagian 2-“Penyokong Akhirnya Patah”

Apabila Henry mendapat tahu bahawa ada seorang utusan datang untuk menghadapnya, dia segera menyuruh pegawainya membawa dia masuk. Umar datang kepada Henry dan memberikan surat yang diutuskan oleh Khalifah Azfar kepadanya. Henry membaca surat tersebut dan meminta izin kepada Umar untuk berbincang bersama pegawai-pegawainya. Henry kemudian bertanya, “Kini tentera Islam telah mendarat di Cordoba tanpa kita sedari. Mereka akan menyerang kita pada bila-bila masa sahaja. Apakah yang patut kita lakukan? Adakah kita harus menerima tawaran perdamaian mereka?” Salah seorang daripada pegawainya bangkit dan berkata, “Sesungguhnya, negara kita merupakan negara yang miskin dan tidak mempunyai tentera yang ramai. Kita terima sahajalah tawaran mereka itu.” Semua pegawai yang berada di situ pun bersetuju. Henry kemudiannya berjumpa dengan Umar dan berkata, “Kami menerima tawaran perdamaian kamu. Dan saya juga bersaksi bahawa tiada tuhan melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.” Umar kemudiannya berangkat bersama tenteranya menuju ke pangkalan tentera dan menyampaikan berita gembira itu kepada Khalifah Azfar. Khalifah Azfar mengucapkan beribu kesyukuran kepada Allah. Kemudian, dia menyuruh tenteranya berangkat ke Malaga. Setibanya di Malaga, mereka disambut dengan meriah oleh penduduk di sana. Kemudian, dengan izin penduduk Sepanyol, nama Sepanyol ditukarkan semula kepada Andalusia.

Khalifah Azfar kemudiannya menyuruh Umar menulis surat untuk diutuskan kepada Tuan Vasco di Portugis dan Raja George di Britain. Diringkaskan cerita, apabila kedua-dua pemimpin menerima surat tersebut, mereka bersepakat untuk menyerang tentera Islam di Sepanyol. Vasco berkata kepada George, “Sediakan tentera secepat mungkin dan kumpulkan mereka di Hungary. Kita akan menyerang mereka pada pagi Sabtu minggu depan.”

Khalifah Azfar tahu akan rancangan mereka. Jadi, dia segera menyuruh Umar memanggil komander-komandernya untuk bermesyuarat. Selepas semua komander dipanggil, Khalifah Azfar berkata, “Sesungguhnya Portugal dan Britain telah mengumpulkan tentera mereka di Hungary untuk menyerang kita. Sebelum apa-apa terjadi, lebih baik kita menyerang mereka pada malam ini juga?” Komander Asqar berkata, “Bukankah pada masa dahulu, tuan ada mengatakan yang keputusan yang terburu-buru akan membawa kepada kecelakaan?” Khalifah Azfar tiba-tiba teringat akan kata-kata tersebut. “Terima kasih kerana mengingati saya tentang perkara itu.” Kemudian, Komander Hamzah berkata, “Apa kata kita hantar sekumpulan penyiasat ke Hungary untuk menyiasat perkara itu? Dan apabila perkara itu terbukti kebenarannya, baru kita hantar tentera kita untuk menyerang pangkalan tersebut.” Semua yang berada di situ setuju dengan cadangan Hamzah. “Baiklah. Kalau begitu, kita akan menghantar kumpulan penyiasat ke sana.”

Genap lima hari, kumpulan penyiasat tersebut kembali ke Andalusia dengan selamat. Mereka berkata, “Wahai Amirul Mu’minin, perkara yang tuan katakan lima hari yang lalu itu memang benar. Mereka akan menyerang kita pada pagi Sabtu miggu depan. Sekiranya kita tidak buat apa-apa tindakan, mereka akan bertambah kuat dan kita tidak mampu untuk menyerang mereka.” Hamzah yang kebetulan berada di situ terus bertanya, “Apakah yang patut kita lakukan wahai Amirul Mu’minin?” Khalifah segera menjawab, “Kita akan bertolak pada pagi ini. Kemudian, kita akan melakukan serang hendap terhadap mereka pada waktu malam.”

Pada pagi itu juga, Khalifah Azfar bersama-sama komandernya bertolak dengan bala tentera seramai 220,000 orang mereka menuju ke Hungary. Setibanya mereka pada waktu petang keesokan harinya, Khalifah Azfar menyuruh tenteranya berehat di pinggir bandar. Kemudian dia menyusun strategi bersama-sama komandernya. “Baiklah, kita akan dibahagikan kepada lima kumpulan. Kumpulan pertama akan diketuai Komander Asqar untuk melakukan penyerangan dari udara. Kumpulan kedua akan diketuai oleh Komander Nusyirwan untuk menyerang dari bahagian selatan. Kumpulan ketiga akan diketuai oleh Komander Umaiyah untuk menyerang dari bahagian barat. Kumpulan Komander Hamzah akan menyerang dari bahagian utara dan saya sendiri akan mengetuai kumpulan saya menyerang dari bahagian timur.” Kemudian Khalifah Azfar berkata Komander Asqar, “Wahai Asqar, sesungguhnya kumpulan kamu merupakan kumpulan bantuan sahaja. Kamu akan memainkan peranan kamu apabila kita hampir kalah.” Komander Asqar menerimanya dengan hati yang redha. “Kita akan memulakan serangan apabila kamu mendengar laungan takbir sebanyak tiga kali dari arah timur. Baiklah, berkumpullah kamu semua di tempat kamu. Semoga Allah merahmati kita semua.”

Jumaat malam Sabtu. Malam itu begitu sepi sekali. Tentera Kafir sedang nyenyak tidur di dalam khemah mereka. Selepas itu, Khalifah Azfar berdoa di dalam hatinya. “Ya Allah, bantulah kami memerangi musuhmu.” Kemudian, Khalifah Azfar melaungkan laungan takbir sebanyak tiga kali disambut sekali dengan tenteranya.

“Allahuakbar!!!”

“Allahuakbar!!!”

“Allahuakbar!!!”

Sebaik sahaja ketiga-tiga komander mendengar laungan tersebut, mereka segera menyambutnya dan bermulalah peperangan pertama antara umat Islam dengan orang Kafir di bumi Eropah pada abad ke-21. Tentera Kafir yang sedang nyenyak tidur, terkejut sekali mendengar laungan tersebut dan bingkas bangun untuk menyerang tentera Islam. Ramai musuh Allah yang mati akibat tidak sempat untuk menentang tentera Islam. Raja George menyerang tentera Islam dengan begitu semangat sambil mengeluarkan kata-kata yang kesat kepada tentera Islam. Seorang hamba Allah ini yang tidak tahan mendengar cacian tersebut segera mengambil mesingan jenis X-95 dan melepaskan tembakan ke arah Raja George. Raja George mati dalam keadaan yang begitu teruk. Bandannya hancur akibat terkena tembakan itu.

Apabila tentera Britain melihat raja mereka dibunuh, mereka segera mengangkat kain putih tanda mereka menyerah kalah. Tentera Portugal pula segera melarikan diri apabila melihat kejadian tersebut. Tentera Islam yang berada di situ mengucapkan beribu-ribu kesyukuran kepada Allah Ta’ala.

Pagi keesokannya, Khalifah Azfar berkata kepada semua komandernya di Hungary, “Wahai komander sekalian, semalam saya telah manghantar sekumpulan pengintip untuk mengintip pergerakan tentera Portugal. Menurut mereka, sekarang semua musuh Allah itu berada di negeri Syahristan Ruzan, sebuah negeri yang berada di bahagian barat Portugal. Dan mereka juga mengatakan bahawa tentera Portugal sedang mengumpul semula kekuatan ketenteraan untuk menyerang kita di sini. Jadi, apa yang patut kita lakukan sekarang ialah kita menyusun strategi yang sama seperti kita menyerang pangakalan ini tetapi, kali ini berlainan sedikit. Kita akan memulakan penyerangan kita dari udara. Jet pejuang kita jenis XY-8905 akan menghancurkan segala jenis bahan komunikasi dan tembok yang mengelilingi negeri tersebut. Kemudian, kita akan memulakan penyerangan dari darat.” Semua yang berada di situ setuju. Komander Asqar bertanya, “Bilakah kita ingin melakukan semua ini?” Khalifah Azfar menjawab, “Tengah malam esok.”

Pada malam yang ditetapkan, kumpulan Komander Asqar memulakan penyerangan dari udara. Komander Asqar kemudian menyuruh tenteranya mensasarkan bahagian tembok dan menara komunikasi yang berada di tengah-tengah negeri. Tentera Portugal yang sedang nyenyak tidur di dalam khemah masing-masing terkejut dengan bunyi dentuman tersebut. Apabila mereka keluar, mereka mendapati bahawa tiada lagi tembok mengelilingi Syahristan Ruzan dan menara komunikasi yang merupakan sistem perhubungan utama mereka.

Dengan berbekalkan semangat jihad yang terdapat di dalam hati tentera Islam, tentera Islam mara dengan semangat sekali. Musuh-musuh Allah begitu terkejut sekali melihat tentera Islam yang bilangan mereka berlipat kali ganda daripada mereka. Namun begitu, tentera Portugal terus mara ke arah tentera Islam. Salah seorang tentera Portugal berkata kepada kawannya, “Nampaknya kita sudah tiada lagi harapan untuk memenangi perperangan ini. Tentera Islam mara dengan begitu semangat sekali.” Rakannya menjawab, “Biarlah mereka mara dengan cara apa sekalipun, asalkan kita menunaikan tanggungjawab kita sebagai seorang askar.”

Serangan demi serangan yang dilancarkan oleh tentera Islam berjaya mengkucar-kacirkan sistem pertahanan mereka. Akhirnya, negeri Syahristan Ruzan jatuh ke tangan umat Islam. Dengan jatuhnya negeri ini juga, tentera Islam berjaya menawan Portugal.

Kemudian, Khalifah Azfar berkata kepada Komander Hamzah, “Sesungguhnya kita telah berjaya melaksanakan misi pertama kita dengan menawan tiga negeri yang memberi sokongan kuat kepada Richard.” Hamzah bertanya, “Apakah yang patut kita lakukan selepas ini?” Khalifah Azfar menjawab, “Kita akan bahagikan tentera kita seperti yang dirancang di Darul Makmur. Mungkin ini merupakan kali terakhir kita berjumpa sebelum menawan Edirne.” Selepas itu, Khalifah Azfar meminta semua tenteranya untuk berkumpul di suatu tempat. Selepas mereka berkumpul di tempat itu, Amirul Mu’minin berkata, “Saya berwasiat kepada kamu semua, taatlah kepada Allah, taatlah kepada rasulnya dan taatlah kepada ketua yang dilantik bagi memimpin kamu. Nescaya kamu berjaya dunia dan akhirat.

Kemudian dia berwasiat lagi, “Berperanglah kamu semua kerana Tuhan dan bukan harta ataupun nama. Saya berwasiat kepada saudara, jangan membakar tanaman atau dusun buah-buahan mereka. Jangan membunuh wanita dan orang tua kecuali sekiranyamereka memegang senjata dan jangan bunuh kanak-kanak mereka, jangan bunuh mereka yang berlindung di dalam rumah dan tempat ibadat.”

Kesemua tentera Islam berjanji untuk mematuhi wasiat Khalifah Azfar. Tidak lama kemudian, terbahagilah kesemua tentera Islam kepada lima kumpulan dan setiap kumpulan terus menuju ke negara yang telah dipertanggungjawabkan oleh khalifah untuk ditawan.

-Bahagian 2 tamat-

10 Cara Membina Motivasi Diri

Sebelum mengambil sebarang langkah, duduk sejenak. Tarik nafas panjang dan lepaskan sekali gus. Kemudian pejamkan mata. Beri salam kepada diri sendiri dan katakan, "Hai, engkau dijadikan bukan untuk berkeluh-kesah.” Kemudian bangkitlah dan cuba lakukan perkara-perkara berikut:

1. Perbaiki imej anda Cuba lakukan sedikit perubahan
Kalau selama ini anda tidak kisah kalau seluar yang dipakai sehingga seminggu dan tidak bergosok, cuba kali ini menukarnya selalu dan pelbagaikan warnanya. Jika anda wanita, tukar imej kusam kepada kemas. Elegan dan aktif. Perkemaskan juga wajah anda denga sedikit solekan ringan. Kenakan warna-warna ceria pada tubuh anda; pada baju dan tudung. Hiasi jari dengan sebentuk cincin untuk menambah seri. Jangan terlalu pendiam, tetapi jangan pula terlalu bising. Bersikap sederhana dan ringankan mulut jika orang meminta pendapat.

2. Lakukan senaman ringan

3. Senyum Senyum boleh mengubah segala-galanya.
Hadiahkanlah senyuman kepada seseorang, anda akan mendapat senyumannya balik.



4. Berfikiran positif
Berfikiran positif membolehkan minda anda mengeluarkan arus alpha iaitu arus kecemerlangan untuk membina kejayaan. Berfikiran positif juga membuatkan perkara yang sukar menjadi senang, masalah bertukar menjadi peluang, masa depan kelihatan lebih cerah dan insyaAllah rezeki pun akan meluas. Fikiran-fikiran positif itu adalah doa berpanjangan yang kita panjatkan. Selama kita berfikiran positif, selama itulah menjadi satu pengharapan yang amat besar terhadap ALLAH.

5. Dapatkan tidur yang mencukupi
Rungsing dan marah-marah kadangkala disebabkan keletihan akibat tidak mendapat rehat yang mencukupi. Tidur yang tidak mencukupi akan mencetuskan arus theta atau arus delta, dua arus kemunduran.

6. Luahkan pada seseorang
Anda memerlukan seorang sahabat ketika anda berasa tidak stabil seperti ini, bahkan dalam suasana yang biasa pun anda memerlukan seorang sahabat.

7. Curahkan di atas kertas
Curahkan semua yang merunsingkan fikiran anda itu ke atas kertas. Curahkan segala-galanya tanpa tertinggal satu pun. Kemudian bakar dan hanyutkan ke sungai. Terasa lega.

8. Bersedia untuk berubah
Jangan teragak-agak untuk melakukan perubahan. Jika orang lain boleh, mengapa anda tidak? Apa istimewanya orang lain, sedang anda juga makhluk ALLAH yang dikurniakan dengan pelbagai kelebihan dan keistimewaan tertentu.

9. Cari kegemaran baru
Sesetengah daripada kesukaan kita akan sampai kepada penghujungnya. Hobi juga begitu. Maka apabila anda mula merasakan hidup ini mulai kosong carilah kegemaran-kegemaran baru. Tidak salah bermain game misalnya, untuk melihat adakah minat anda boleh tumbuh di sini.

10. Bertegaslah
Bertegaslah dengan diri anda sendiri. Apabila anda mengambil satu-satu keputusan anda berpegang teguh pada keputusan itu dengan meletakkan sepenuh kepercayaan bahawa anda akan berjaya.

Friday, July 10, 2009

perjalanan usia

Semalam adalah kenangan
Hari ini satu kenyataan
Esok pula satu harapan
Ia lumrah kehidupan
Dalam titian pesona dunia
Ku lalui pilu bersulam duka
Jalan kanan dan kiri
Ketawa bersulam iri
Jadi petualang dalam diri
Apakah masih awal lagi
Aku mengenal hasanah
Atau mungkin khatimah
Menutup keluhuran ini
Semalam atau hari ini
Atau mungkin esok
Sudah pasti kulalui sendiri
Bukan disalaherti
Tapi harus difahami

Kehidupan Umar bin Abdul Aziz Penuh Kesederhanaan

1. Yunus bin Abi Syabib berkata: “Aku melihat Umar bin Abdul Aziz tawaf di sekeliling ka’bah dalam keadaan tali pinggangnya tenggelam dalam lipatan perutnya kerana gemuknya. Ini sebelum beliau menjadi khalifah. Setelah mana beliau menjadi Khalifah, kalau aku hendak aku boleh menghitung bilangan tulang rusuknya tanpa aku menyentuhnya, pasti aku boleh melakukannya.”

Komen:

Ini kerana kepimpinan bukan kemuliaan tetapi suatu amanah yang berat. Ini benar-benar dihayati oleh Umar sehingga jawatan menyebabkan dia kurus. Bukannya seperti kebanyakan pimpinan sekarang yang menyebabkan jawatan pimpinan menjadi rebutan dan jambatan untuk menuju kemewahan. Kita lihat bagaimana putera raja yang hidupnya semakin lama semakin mewah. Berikut potongan berita tersebut: "Sebuah pesawat gergasi Airbus A380 yang berharga £300 juta (RM1.68 bilion) direka khas untuk seorang kerabat diraja dari Asia Barat, lapor sebuah akhbar semalam. Namun, apabila pengubahsuaian pesawat itu siap tiga tahun lagi, ia bakal menjadi jet peribadi terbesar di dunia."

2. Khalifah Abu Ja’far bin Mansur telah bertanya kepada anak Umar bin Abdul Aziz “Berapakah banyak wang simpanan Umar ketika beliau mula-mula memegang jawatan khalifah?” Anaknya menjawab “40 ribu dinar (wang emas).” Abu Ja’far bertanya lagi “Berapa pula ketika beliau wafat?” Anaknya menjawab “4 ratus dinar, kalau dia panjang umur lagi pastilah semakin berkurangan.”

Komen:

Umar memegang jawatan Khalifah bukannya untuk menghimpun duit. Ini kerana keseronokan menghimpun duit boleh melalaikan seorang dari menjalankan kewajipan agamanya.

Firman Allah swt:
ألهاكم التكاثر . حتى زرتم المقابر

“Perbuatan kamu yang saling berbangga dengan harta itu melalaikan kamu dari ketaatan dan bersedia untuk keakhirat.sehinggalah kamu mati dan ditanam di kubur.”
(At-Takasur: 1-2)

Kita lihat bagaimana pemimpin di zaman sekarang, walaupun gaji sudah banyak tetapi ia tidak membuatkan pemimpin itu puas. Lihat sahaja seorang menteri di Britain yang meminta perbelanjaan yang melampau dengan mengorbankan duit rakyat. Menteri Kehakiman, Shahid Malik digantung tugas kerana membuat tuntutan perumahan lebih AS$98,000 (RM347,841) dalam tempoh tiga tahun.

3. Maslamah bin Malik berkata: Aku telah menziarahi Umar bin Abdul Aziz ketika beliau sakit dan aku dapati bajunya kotor. Aku berkata kepada isterinnya Fatimah “Hai Fatimah basuhlah baju Amirul Mukminin.” Jawab Fatimah “Aku basuh insyaAllah.” Apabila aku menziarahinya semula aku dapati bajunya masih lagi kotor. Aku pun berkata “Hai Fatimah, bukankah aku telah menyuruhmu membasuh baju Amirul Mukminin. Sesungguhnya manusia menziarahinya.” Fatimah menjawab “Demi Allah, bajunya hanya ada satu.”

Komen:

Beliau hanya mempunyai sehelai baju. Namun pemimpin sekarang bertukar kenderaan seperti tukar baju. Rakyat menderita tidak ada rumah dan perlindungan tetapi mereka sibuk bincang pasal hendak tukar kenderaan. Baru sahaja naik jadi exco sudah tukar kereta dan rumah mewah. Pemimpin yang jahat pada zaman ini sibuk dengan makan duit rakyat, adapun pemimpin yang dianggap baik sibuk dengan masalah ekonomi dan menjadikannya masalah utama. Kurang sibuk tentang hukum Allah yg diabaikan, kemaksiatan berleluasa, kejahilan rakyat terhadap agama dan perkara yang berkait dengan pembangunan rohani.

4. Amru bin Muhajir telah menyebut: “Sesungguhnya Umar bin Abdul Aziz menyalakan pelita kerajaan hanya untuk urusan orang-orang Islam. Apabila telah selesai urusan tersebut beliau akan memadamnya dan menggunakan pelitanya sendiri.”

Komen:

Penyalahgunaan wang rakyat terjadi dimana-mana. Saya memperingatkan diri saya dan pemegang amanah rakyat walaupun dalam lingkungan yang sedikit supaya tidak menyalahgunakan amanah. Lihat orang yang telah mati dalam peperangan. Para sahabat menyatakan dia syahid.

Namun Rasulullah saw bersabda:
كلا إني رأيته في النار في بردة غلها

“Dia tidak sama sekali mendapat pahala syahid. Sesungguhnya aku melihatnya berada di dalam neraka kerana sehelai selimut yang dia khianati.”
(Hr Muslim)

5. Suatu hari Umar bin Abdul Aziz berkata kepada isterinya “Wahai Fatimah, adakah engkau mempunyai duit dirham (perak) untuk aku membeli anggur?” Isterinya menjawab “Tidak ada.” Umar bertanya lagi “Engkau ada duit fulus (tembaga)?” Fatimah menjawab “Tidak ada.” Fatimah mengadap suaminya, seraya berkata “Engkau adalah amirul mukminin tetapi tidak ada duit langsung untuk membeli anggur.” Umar menjawab: هذا أهون علينا معالجة الأغلال غدا في جهنم “Perkara ini lebih mudah untuk kita hadapi daripada menghadapi belenggu di neraka jahannam pada hari kiamat kelak.”

Komen:

Umar tidak ada elaun makanan dan sebagainya. Tetapi kita lihat bagaimana satu ketika; bagaimana elaun hari raya untuk menteri, exco dan wakil rakyat bernilai RM250,000 setahun di sebuah negeri di Malaysia. Umar hendak menjamah anggur pun tiada duit. Pemimpin sekarang segala-galanya ada elaun. Ini adalah penyalah gunaan wang rakyat. Wang inilah yang boleh menghancurkan bangsa disebabkan perebutan, rasuah, kes jenayah dan sebagainya. Semuanya berpunca dari wang.

Nabi saw bersabda:
لكل أمة فتنة وفتنة أمتي المال

“Setiap ummatku mempunyai fitnah yang boleh merosakkan mereka. Fitnah umatku adalah harta.”
(Hr Tirmizi)

-diambil dari iluvislam.com-

Saturday, June 20, 2009

Anda Sedang Bercouple Ya..?

Kami tidak berzina !
Maaf, saya tidak menuduh awak berzina, tetapi awak menghampiri zina.
Kami hanya barbual-bual, berbincang, bertanya khabar, minum-minum di kafe.

Adakah itu menghampiri zina?
Ya,perbuatan itu boleh menjerumuskan pelakunya ke lembah penzinaan.
Kami dapat mengawal perasaan dan kami tidak berniat ke arah itu.
Hari ini ya. Esok mungkin kamu kecundang.Iblis akan memerangkap kamu. Iblis amat berpengalaman dan tipu dayanya sangat halus. Ia telah menipu moyang kita yang pertama,Adam dan Hawa. Iblis amat licik. Ingat, pesanan Rasulullah : Janganlah engkau bersendirian dengan seorang wanita kecuali yang ketiganya, syaitan(Tabrani) . Kita lemah menghadapi tipu daya Iblis.
Tidak semestinya semua orang bercinta* menjurus kepada penzinaan. Ada yang bercinta dalam telefon dan hantar SMS sahaja. Tidak pernah bersua muka pun!
Betul .Tetapi itu adalah salah satu yang dimaksudkan dengan menghampiri zina. Memang pada awalnya tidak bersua muka. Tapi perasaan pasti bergelora, lambat laun desakan nafsu dan perasaan serta hasutan Iblis akan mengheret kepada suatu pertemuan. Pertemuan pertama tidak akan terhenti disitu sahaja.Percayalah, ia akan berlanjutan.
Tidakkah itu boleh membawa kepada perzinaan akhirnya?

Takkan nak berbual-bual pun tak boleh? Itupun zina ke?
Zina ada bermacam-macam jenis dan peringkatnya, ada zina betul, ada zina tangan iaitu berpegang-pegangan, ada zina mata iaitu melihat kekasih dengan perasaan berahi. Zina hati iaitu dengan khayalan berahi dengan kekasih sepertimana yang digambarkan oleh Rasulullah: Kedua-dua tangan juga berzina dan zinanya adalah menyentuh. Kedua kaki juga berzina dan zinanya menuju ke tempat pertemuan. Mulut juga berzina dan zinanya adalah ciuman (Muslim dan Abu Daud). Sebenarnya jalan menuju kepada perzinaan amat banyak. Jangan biarkan diri kita melalui mana-mana jalan perzinaan.

Duduk berdiskusi pelajaran tak boleh ke? Bincang pelajaran sahaja!(bagi kes belajar berdua-duaan SAHAJA)* Berdiskusi pelajaran, betul ke? Jangan tipu. Allah tahu apa yang terselit di dalam hati hamba-hambaNya. Kita belajar nak keberkatan. Kalau cemerlang sekalipun, kalau tidak diberkati oleh Allah, kejayaan tidak akan membawa kebahagiaan. Hidup di dunia tidak bahagia,akhirat lagi lah. Jangan berselindung disebalik pelajaran yang mulia. Allah suka kepada orang berilmu. Jadi belajar hendaklah ikut batas dan ketentuan Allah. Belajar akan jadi ibadat. Adakah berdiskusi macam ni akan ditulis oleh malaikat Raqib dan Atid.
Sungguh! Bincang pelajaran sahaja. Ni Study Group.(bagi kes berdua-duaan SAHAJA)
Study Group...? nampak lain macam saja, manja, senyum memanjang, tak macam gaya berdiskusi. Takkan study group berdua sahaja? Kemana-manapun berdua. Kalau yea pun, carilah group study ramai sikit. Kalau duduk berdua-duaan macam ni... betul ke bincang pelajaran? Jangan-jangan sekejap saja bincang pelajaran, yang lain tu... banyak masa dihabiskan dengan fantasi cinta!
Tidaklah. Sungguh berbincang pelajaran.
Baik sungguh awak berdua. Takkanlah awak berdua tak ada perasaan apa-apa? Awak kurang sihat ke? Ingat, kita bukan malaikat, tak ada nafsu. Kita manusia. Jangan menafikan fitrah manusia. Kita ada nafsu, ada keinginan. Itulah manusia.
Kami berdua sama-sama belajar, study group, saling memberi semangat dan motivasi.
Tak adakah kaum sejenis yang boleh dijadikan rakan belajar? Habis sudahkah kaum sejenis yang boleh memberikan motivasi? Jangan hina kaum sejenis kita. Ingat, banyak orang cemerlang yang belajar hanya dengan kaum sejenis. Lebih tenang perasaan, tidak terganggu, dapat berkat dan rahmat pula .
Takkanlah tak ada langsung ruang yang dibenarkan dalam Islam untuk bercinta?

Adakah Islam membunuh terus naluri cinta?
Naluri adalah sebahagian daripada kesempurnaan kejadian manusia. Naluri ingin memiliki dan suka kalau dimiliki (sense of belonging) adalah fitrah. Kalau naluri itu tidak wujud pada diri seseorang, tak normal namanya. Islam bukan datang membunuh naluri dan keinginan itu, tidak! Islam tidak suruh membunuh naluri seperti yang dilakukan oleh para paderi atau sami. Jangan nafikan naluri ini. Jangan berbohong pada diri sendiri. Bukan salah dan berdosa kalau perasaan itu datang tanpa diundang. Itu adalah fitrah. Cuma tudukkan naluri itu untuk patuh pada perintah Allah. Jadilah manusia yang sihat nalurinya. Jangan jadi malaikat! Kerana Allah jadikan kita sebagai manusia. Dunia dan segala isinya akan hambar tanpa naluri atau nafsu.
Islam takde ke couple-cople ni?
Cinta secara Islam hanya satu, iaitu perkahwinan. Cinta berlaku setelah ijab kabul, cinta selepas kahwin. Itulah cinta sacral dan qudus. Cinta yang bermaruah. Bukan cinta murahan. Inilah kemuliaan Islam. Apabila Islam menegah sesuatu perkara, tentu ia gantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Jika ia menegah cinta antara lelaki dan perempuan sebelum kahwin, ia membawa perkahwinan sebagai ganti yang lebih baik. Sabda Rasulullah : Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah. (Ibnu Majah). Cinta adalah maruah manusia. Ia telalu mulia. Kalau begitu, cinta* remaja semua menghampiri kepada penzinaan? Ya, kalau lelaki dan perempuan bertemu tentu perasaan turut terusik. Kemudian perasaan dilayan. Kemudian teringat, rindu. Kemudian diatur pertemuan. Kemudian duduk berdua-dua. Kemudian mencari tempat sunyi sedikit. Kemudian berbual panjang sehingga malam gelap. Hubungan makin akrab, dah berani pegang tangan, duduk makin dekat. Kalau tadi macam kawan, sekarang macam pengantin baru semalam bukankah mereka semakin hampir dengan penzinaan? Berapa ramai orang yang bercinta telah sampai kepada daerah penzinaan dan kesengsaraan. Kasihanilah diri dan ibu bapa yang melahirkan kita dalam keadaan putih bersih tanpa noda daripada seekor nyamuk sekalipun!
Masih ramai orang yang bercinta tetapi tetap selamat tidak sampai berzina. Kami tahan diuji. Allah yang menciptakan manusia, Dia tahu kekuatan dan kelemahan manusia. Manusia tidak tahan ujian. Oleh itu Allah memerintahkan supaya jauhi perkara yang ditegah takut manusia akan kecundang. Jadi manusia itu tidak tahan diuji? Kita manusia dari keturunan Adam dan Hawa, sejak dari awal penciptaan manusia. Allah takdirkan satu peristiwa untuk iktibar manusia. Allah tegah Adam dan Hawa supaya tidak memakan buah khuldi dalam syurga. Buah yang lain boleh makan. Allah tahu kelemahan pada ciptaan manusia. Tidak tahan diuji. Oleh itu Allah berpesan kepada Adam dan Hawa, jangan menghampiri pokok khuldi itu. Firman Allah: Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu di dalam syurga serta makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa yang kamu sukai, dan janganlah kamu hampiri pokok ini. (jika kamu menghampirinya) maka kamu adalah orang-orang yang zalim. (al-Araf:19) Tegahan yang sebenarnya adalah memakan buah khuldi. Jika menghampiri perkara tegahan, takut nanti mereka akan memakannya. Demikianlah dengan zina. Ditegah berzina. Maka jalan ke arah penzinaan juga dilarang. Takut apabila berhadapan dengan godaan zina, kedua-duanya akan kecundang. Cukuplah kita belajar daripada pengalaman nenek moyang kita Adam dan Hawa.

Tetapi cinta selepas kahwin banyak masalah.
Kita tak kenal pasangan kita secara dekat. Bercinta adalah untuk mengenal hati budi pasangan sebelum buat keputusan berkahwin. Bolehkah percaya dengan perwatakan masa sedang bercinta? Bercinta penuh dengan lakonan yang dibuat-buat dan kepura-puraan. Masing- masing akan berlakon dengan watak terbaik. Penyayang, penyabar, pemurah dan berbagai- bagai lagi. Masa bercinta merajuk ada yang pujuk. Jangan harap lepas kahwin, bila merajuk akan ada yang pujuk. Banyak orang yang kecewa dan tertipu dengan keperibadian pasangan semasa bercinta. Perangai pasangan jauh berbeza. Macam langit dan bumi. Masa bercinta, dia seorang yang amat penyayang, penyabar, sabar tunggu pasangan terlambat sampai berjam-jam. Tapi bila dah kahwin, lewat lima minit, dah kena tengking. Jadi, perwatakan dalam masa bercinta tidak boleh dipercayai. Percintaan adalah suatu kepuraan atau hipokrit. Percayalah, kami bercinta demi merancang kebahagian hidup nanti. Bagaimana diharap kebahagiaan jika tidak mendapat redha Allah? Kebahagiaan adalah anugerah Allah kepada hamba-hambaNya yang terpilih. Kebahagiaan bukan ciptaan manusia. Manusia hanya merancang kebahagiaan. Allah yang menganugerahkannya. Bagaimana mendapat anugerah kebahagiaan itu, jika jalan mencapai kebahagiaan itu tidak diredhai Allah. Kebahagiaan hidup berumah tangga mestilah melalui proses yang betul. Sudah tentu prosesnya bukan bercinta begini, Allah tidak meredhai percintaan ini. Cinta yang diredhai Allah adalah cinta selepas kahwin. Bagaimana untuk mendapat keluarga yang bahagia jika langkah mula sudahpun canggung, bagaimana kesudahannya?

Tanya sikit,.. adik angkat, kakak angkat, abang angkat boleh ke? Ganti bercinta....
Semua itu adalah perangkap iblis dan syaitan. Hakikatnya adalah sama. Cinta yang diberi nafas baru. Kulitnya nampak berlainan, tetapi isinya adalah sama. Adik angkat, kakak angkat, abang angkat adalah suatu bentuk tipu daya iblis dan syaitan. Manusia yang terlibat dengan budaya angkat ini sebenarnya telah masuk dalam perangkap syaitan. Cuma menunggu masa untuk dikorbankan. Namakan apa nama sekalipun, abang angkat ke, motivator ke, semuanya adalah sama. Jalan akhirnya akan bertemu dengan zina. Jadi seolah-olah orang yang bercinta telah hilang maruah diri? Mengukur maruah diri bukan ditentukan oleh manusia tetapi oleh Pencipta manusia.Orang yang sedang mabuk bercinta akan mengatakan orang yang bercinta tidak menjejaskan maruah dirinya. Manakala, bagi orang yang menjaga diri, tidak mahu terlibat dengan cinta sebelum kahwin, akan mengatakan orang yang bercinta sudah tidak bermaruah lagi. Cintanya ditumpahkan kepada orang yang belum layak menerima cinta suci. Kalau begitu ukuran bermaruah atau tidak adalah ditentukan oleh Allah.

Adakah orang yang bercinta hilang maruah?
Antara kemuliaan manusia adalah maruah dirinya. Orang yang bercinta seolah-olah cuba menggadaikan maruahnya kerana mereka menghampiri perzinaan. Manakala orang yang bercinta dan pernah berzina tidak layak berkahwin kecuali dengan orang yang pernah berzina. Allah berfirman: Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula tidak ingin berkahwin melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu terlarang kepada orang-orang yang beriman.(Surah An-Nur: 3)

Jadi, orang yang pernah bercinta juga tidak sesuai untuk berkahwin dengan orang yang tidak pernah bercinta. Tidakkah itu suatu penghinaan dari Tuhan? Jadi orang yang bercinta hanya layak berkahwin dengan orang yang pernah bercinta juga?
Itulah pasangan yang layak untuk dirinya. Kerana wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Lelaki yang baik untuk wanita yang baik.
Kami telah berjanji sehidup semati.....

Apa ada pada janji cinta? Berapa banyak sudah janji cinta yang musnah?
Lelaki, jangan diharap pada janji lelaki. Mereka hanya menunggu peluang keemasan sahaja. Habis madu, sepah dibuang. Pepatah itu diungkap kerana ia sering berulang sehingga menjadi pepatah.
Si dia ini lain dari yang lain. Dia lelaki yang penyayang dan bertanggungjawab.
Tahukah hati budi lelaki? Sejahat mana lelaki, apabila ingin mengambil seseorang wanita sebagai isteri dan seterusnya menjadi ibu untuk anak-anaknya, dia akan memilih wanita yang baik. Tetapi untuk berseronok dan berfoya-foya, lelaki biasanya akan memilih perempuan murahan kerana ia suatu pelaburan yang menguntungkan. Itulah rahsia lelaki.

Jadi, perempuan yang bercinta, jatuh maruahnya pada pandangan lelaki?
Tentu! Mana ada orang lelaki yang normal suka pada barang yang second hand sedangkan barang yang baru masih ada. Sesetengah mereka menggambarkan perempuan seperti kereta yang diletakkan di bilik pameran sahaja. Tapi ada orang yang boleh test drive. Ada pula yang kata; sekadar sepinggan mee goreng dan segelas sirap bandung, bawalah ke hulu, ke hilir. Sedihkan? Itulah hakikatnya!
Masih adakah orang yang tidak bercinta di zaman ini?
Ya! Masih ada orang suci dalam debu. Golongan ini akan sentiasa ada walaupun jumlah mereka kecil. Mereka akan bertemu suatu hari nanti. Mereka ada pasangannya. Firman Allah: Dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya (yang memelihara dirinya dari melakukan zina)... Allah telah menyediakan bagi mereka segala keampunan dan pahala yang besar. (Surah Al-Ahzab: 35 )

Bagaimana kami?
Kamu masih ada peluang. Bertaubatlah dengan taubat nasuha. Berdoalah serta mohon keampunan dariNya. Mohonlah petunjuk dan kekuatan untuk mendapat redha-Nya. Kami ingin mendapat redha Tuhan. Tunjukkanlah bagaimana taubat nasuha. Taubat yang murni. Taubat yang sebenar-benarnya.Taubat yang memenuhi tiga syarat: i) Tinggalkan perbuatan maksiat. Putuskan hubungan cinta yang tidak diredhai Allah ini. ii) Menyesal. Menginsafi diri diatas tindak tanduk hidup yang menjurus diri dalam percintaan. iii) Berazam. Bertekad di dalam hati tidak akan bercinta lagi dengan sesiapa kecuali dengan seseorang yang bernama isteri atau suami. Saatnya adalah selepas ijab kabul.

Moga Allah terima taubat mu. Kita berpisah kerana Allah , kalau ada jodoh , tidak ke mana! Ya, Allah! Bantulah mereka. Kini mereka datang ke pintu-Mu mencari redha-Mu. Terimalah taubat mereka "